beskrivelse av satsene
I sats: Gandalv
(trollmannen)
den første satsen er et musikalsk portrett av trollmannen Gandalv.
Hans visdom og edle personlighet uttrykkes gjennom et majestetisk motiv.
Dette motivet blir også brukt i forskjellige former i 4. og 5. sats. Den
hurtige/brå overgangen til Allegro Vivace-delen gjenspeiler det
uforutsigbare og uberegnelige ved trollmannen, og følges av et vilt ritt
på hans trofaste ganger 'Skuggfaks'.
II sats: Lothlorien
(Alveskogen)
Den andre satsen skildrer Lothlorien. Alveskogen, gjennom vekslende soli i
treblås. En Allegretto beskriver møtet mellom hobbiten Frodo og Fru
Galadriel. Galadriel lar Frodo få se i hennes magiske speil, og han blir
svært oppskaket over den siste visjonen; et stort, søkende og
ondskapsfullt Øye.
III sats: Gollum (Smeagol)
Den tredje satsen beskriver Gollum; en sky og usympatisk skapning,
avvekslende patetisk og ondskapsfull. Temaet presenteres gjennom en
sopransaksofon solo. Gollum hadde lenge Ringen i sin varetekt og er på
evig søken etter sin tapte og høyt elskede kostelighet.
Solist på sopransax: Hedvig holst
IV sats: Reis i
Mørket
Den fjerde satsen skildrer Ringens broskap og marsjen gjennom Morias
Miner. Den monotone rytme i dyp messing, piano og slagverk lar oss ane
angst og slit. Fiendtlige orker tar opp forfølgelsen, og Gandalv møter en
av dypets farligste monstre, Balrogen, til kamp. Kampen ender med at
Gandalv og Balrogen styrter fra en bro og ned i en bunnløs avgrunn. Med en
melankolsk sørgemarsj fortsetter de gjenlevende i Brorskapet ut av Morias
Miner.
V sats: Hobbitene
Den femte satsen beskriver de sorgløse og optimistiske hobbitene gjennom
en lystig folkedans. Den følgende hymnen er en hyllest til dette
folkeslaget. fred og vemod preger symfoniens avslutning, som skildrer et
siste hvite skipet legge ut fra De grå Havnene og forsvinne i horisonten. |